Något jag alltid har vetat om,


men aldrig har fått det mer bekräftat än idag/ igår.
Senast av en dum applikation på kära lilla Fejsbok..





Varför tänker jag på Yoghurt??

Proaktiv
Betyder: Förutseende, ser att problem kan komma.



Utklipp: (...) Proaktiv innebär att du formar världen efter det sättet som du vill ha den. Det är det motsatta av att vara Reaktiv.
Det innebär alltså att du tar ansvar för allt vad som händer runt dig och i din s.k yttre värld och bestämmer själv hur du reagerar på det här.

Att tycka synd om sig själv är något av det värsta man kan göra. Det handlar om att ta ansvar för alla de yttre faktorerna i ditt liv och välja att vara framgångsrik, glad, positiv osv. Folk som skyller på de yttre faktorerna och använder de som en bortförklaring för att de inte är framgångsrika. Well bu fucking hu!

Lets face it! Ofta så suger livet hårig balle. Det går inte att mäta vem som har det värst. Blev du våldtagen som 8a åring eller blev du misshandlad av din farsa hela livet? Eller så kanske du aldrig hade någon mamma eller pappa. Eller så sitter du kanske i rullstol? Det enda du kan säga säkert är att ja SHIT HAPPENS. Det du måste inse är att ditt liv, no matter hur mycket skit som hänt så är det ingen bortförklaring eller hårdare än någon annans liv. Alla har det jobbigt. (...)


Proaktiv Betyder: Förutseende, ser att problem kan komma.

vilket mig i stort sett bara har gett mig problem, massvis med problem, egentligen. Men det beror inte på att jag är proaktiv utan hur jag lägger fram min problemlösning! Inte minst i mina närmsta kretsar har jag stött på problem för att jag har yttrat mig (kanske inte tillräcklig empatisk) om saker jag trodde skulle hända eller vilka resultat andra människors handlingar ger.. Jag har dock, som så ofta, haft rätt i mina antaganden och i efterhand lite tyst påpekat "Vad var det jag sa?!" (vilket inte heller alltid är så himla smart..) och då fått en kraftig snäsning rätt in i ansiktet: Du tror alltid att du har rätt! eller något liknande..
Jag skrattar alltid lite lätt åt mig själv och dom andra för att jag precis vet vad jag har gjort för fel och att den andre oftast inte vill medge att jag faktiskt ändå haft rätt :p

Inte minst gäller det min egen familj. Vi sitter exakt där jag för ungefär ett år (även bara några månader igen) har trott att vi skulla ha hamnat.
Nämligen
Strax före förlossningen,
åter igen ovetandes var vi skall bo,
hur vi skall göra och
när allt detta skall ta slut..?!

Och det är inte alltid så att jag tycker att det är kul att jag har haft rätt, NEJ! Herre gud, Tänk om jag kunna ha haft fel gällande min egen situation, bostad etc. Tänk att då hade jag faktiskt blivit positivt överrastad och varit otrolig glad :-)

Och min andra familj och deras framtid har jag också av någon anledning sedan flera år tillbaka alltid kunnat förutspå. Och dom sitter i exakt denna lilla sitsen dom gör i precis detta nu. Vilket jag, konstigt nog, alltid har kunnat ana att dom skulle göra.. Så jag undrar, var kan man lära sig att kommunicera på rätt sätt??



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0