Hellre nätet än Barnmorskan..

Utklippt: "En undersökning som Google har gjort visar att vi hellre vänder oss till nätet än till vården och barnmorskan när vi är gravida eller nyblivna föräldrar. – Det finns en viss risk i det. Många är inte medvetna om att det ofta är andras åsikter de läser, inte fakta, säger Karin Broman (barnmorska vid Mölndals sjukhus)."

Helt ärligt talat har jag ALDRIG googlat någonting angående barn (hälsa, unväckling, mat etc!) Jag har inte ens kommit på tanken att leta efter svar på nätet (där faktiskt kan stå vad som helst) förän jag läste det förut, utan har alltid ringt till BVC eller 1177 om jag hade funderingar över något. Sedan har mitt första val alltid varit en hög med böcker som jag plöjde igenom redan innan och under graviditeten.. Och dom är fortfarande bra att lusläsa ibland ;-) Det är säkert inte alla som gillar att läsa faktaböcker, jag förstår det. Men att föredra nätet före någon som faktiskt skall veta??
NEJ, aldrig!! var nog min första tanke.. Tills jag fick tänka efter och hade läst lite olika inlägg, just på nätet. Hade jag googlat eller letat svar på nätet oftare hade jag sluppit en hel del bekymmer och bråk här hemma antar jag ;-)

Illamåendet - i början av graviditeten  (dom första 4 månaderna) botemedel, tips och förslag..
Gallstensanfall - hade nog upptäckts fortare än fortast om jag hade läst mig fram själv istället för att åka Jojjo in på Akuten i 5 månader utan att någon läkare någonsin konstaterade ATT det faktiskt var gallan som spökade och inte bebisen i magen, stressen eller magsår.. Nej, min barnmorska konstaterade allra först av bara det jag berättade att jag nog har gallsten.. jaja
Förlossningen - dom dagarna/ timmarna innan och efter den..

och ack så mycket mer

Jag vet inte om jag kommer att börja använda nätet lite oftare nu? Jag har blivit lite mer skeptisk till Forum och olika trådar då jag, när jag väl har vänt mig dit, bara har stött på "påhopp" av morsor som tror sig veta allt och bäst om diten å datten.. Men jag tycker att "Att bli mamma" gör ingen till någon expert kring allt som handlar om barn och graviditet. Man är självklart expert när det gäller den egna kroppen och den egna familjen. Sedan så tycker jag att man självklart får och skall dela med sig av sina tankar och erfarenheter. Men på ett sätt som andra gärna lyssnar på och är mottagliga för. Jag har alltid sagt att jag inte vet allt, men jag delar gärna med mig av det jag vet och har gått igenom. Det kan ge olika människor olika perspektiv som dom kanske aldrig har tänkt på tidigare..?! Ellernär jag lyssnar på andras tänkar och berättelser så ger det mig en helt ny perspektiv, precis som idag där jag insåg att om man kollar på nätet så kanske man hittar olika svar/ altanativ än dom jag redan hört eller vet om. :-)

Vad tror ni? Är det bra att leta svar på nätet? Och vad eller hur ofta i så fall. Är det verkligen så att vi inte litar fullt ut på BVC/ MVC eller vill vi bara ut med våra tankar i vida världen för att vara sociala eller visa att vi faktiskt finns? Hur säker kan jag vara när jag har hittat ett svar på nätet? Tänk om jag inte nöjer mig med det svaret och istället letar tills jag hittar det jag faktiskt VILL höra, men vad gör jag om just detta svaret är felaktigt??

Klockan är mycket, hjärnan går på högvarv och ögonen ikors..
Det skall bli spännande att läsa era åsikter imorgon :-)
GoNatt Kram!



Kommentarer
Emma

Jag gillar nätet.. Bland annat Growing people är ju grym.. Sen bloggar osv där man får reda på en massa som "Glöms bort" att informera om på Tex Bvc.. Eller som dom faktiskt inte vet.. Min Barnmorska födde väl sitt sista barn för runt 20 år sedan och bloggarna jag läser är lite mer Nutid.. Jag tror jag söker mig till nätet ibland för att bekräfta att "Jag är inte ensam" om att ha det på ett visst sätt eller att mitt barn gör si eller så .. :)

2012-02-23 @ 01:34:01
URL: http://fuzzything.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0