Vecka 31

Att vara Gravid

 

Nu har vi gått in i vecka 31!
Mycket har hänt och mer kommer det att hända! Har bestämmt mig för var jag skall föda nu och det känns bra! :) Dock hoppas jag att jag inte behöver vara själv.. för i så fall får jag föda nån annanstans.. men det återstår att se.
Lillen i magen rör sig otroligt mycket, trycker mest med fötterna in i revbenen/ magen och allt som sitter inne i bröstkorgen nu för tiden.. Känns sådär, men den lever och det gör mig glad :) Har gått ner i vikt igen, magen har inte blivit större, snarare mindre, men jag hoppas att den mår bra med tanke på allt som händer! På onsdag ska vi till MVC igen och då får vi ju se om allting är som det ska..


Fisen

Lillen är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Bebis kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. (Fisen har legat uppochner sedan en vecka tillbaka..) För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare.

Vikt 1 800 gram.


Jag

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

 

Jag har inte fått några bristningar - än! Men det är så att det nu förmodligen inte blir några alls, eftersom huden är såppass uttöjd så nu håller den - NO MATTER WHAT! Tänk om förhållanden också kunde göra det.. Stödstrumpor kanske jag kan åka och köpa efter jobbet imorgon. Har inte blivit svullen någonstans - än - heller men det kan ju vara bra att ha. Ligger mycket med benen uppe och försöker att tänka på det varje gång jag ligger ner att  verkligen lägga upp benen lite mer än vanligt.. Mer olja till magen behöver jag också köpa. Det är slut igen. Allt som allt har det väl gått åt ca. 500 ml Mamma olja/ Havandeskaps olja till att smörja in magen, hittills.. Får se hur mycket mer det blir ;)

Sammandragningerna som jag haft i en månad nu har blivit tätare - och det TÄR PPÅ MIG!! Är riktigt energkävande :s Dom har gått från varannan timme till en gång i timmen (på nätterna har det varit värre, ca. 5-15 minuters mellanrum) och då får man inte mycket sömn.. Lotta sa förra gången vi var på MVC att jag skulle skriva upp det och möjligtvis få medicin för att lungna ner livmodern. Än så ska ju fisen inte födas. NIO! veckor får du allt vänta hjärtat <3



Viktkurva

NU - 72,2 kg




Hos barnmorskan

I vecka 31 är det dags att besöka barnmorskan igen. Från vecka 31 sker besöken varannan vecka fram till vecka 40 om du väntar första barnet. Har du fött barn förut kan det räcka att komma lite mer sällan även nu. Sedan beror tätheten mellan besöken på om du går över tiden. Barnmorskan brukar nu lyssna på barnets hjärta, känna efter hur barnet ligger, kontrollera ditt blodtryck och hur livmodern och barnet växer. Kanske behövs ett extra urinprov eller blodvärde. Din partner är alltid välkommen att följa med.


Tack för intresset
Puss Å Hej

/SanjaLilli


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0