Smått och Gott för Mamma och Bebis

Då var det dags att uppdatera lite om allt jag använt, använder och kommer att använda under min graviditet. Har fått några mejl av nyfikna läsare så, VARSÅGODA :)



Från vänster:
  1. Bröstsolja - Kan användas från och med v38 för att stimulera mjölkbildning och mjölkflöde. Främjar cirkulationen och genomvärmningen av brösten. Rekomenderas kvinnor som inte har så lätt att få mjölk (ligger oftast i släkten då) - men jag har läkt mjölk sedan den 5:e månaden så jag hoppas inte att det kommer vara några problem att amma, för det har jag bestämmt mig för att jag ska göra och ifall man får problem är det bra att vara förberedd
  2. Förberedelseolja - Kan användas från och med v34. Oljan ökar elasticiteten i bindväven, ökar genomblödningen och gör vävnaden smidigare (lite som Havandeskapsoljan man smörjar magen med) Smörjs i mellangården för att förebygga bristningen av vävnaden vid födseln
  3. Havandeskapsolja/ Mammaolja - Kan användas från första dagen av graviditeten till 3 månader efter förlossningen. Skyddar huden mot uttårkning och vid regelbunden massage förebygger hudbristningar. Förbättrar bindvävens elasticitet och gör huden slät, len och mjuk. Genom att använvända och massera in oljor ökar blodcirkulationen i huden och gör den elastisk, mjuk och starkare.
  4. Hallonblads Te - Det finns många myter kring detta och om man vill tro på dem är upp till var och en. Jag har börjat dricka det nu och det smakar helt underbart med 1 eller 2 sockerbitar eller lite honung ;) Faktum är att teet kan hjälpa till att förbereda livmodermuskulaturen inför förlossningen och kan på så sätt göra det lättare att föda barn. Till exempel skapa ett kortare utdrivningsstadium under förlossningen och en lägre frekvens av instrumentförlossning. Eftersom det har en stimulerande effekt på livmodern, är det mycket viktigt att inte använda hallonblad före graviditetens två sista månader. Man kan dricka hallonbladsté obehindrat under förlossningen också.
  5. Amningste - Kan drickas från slutet av graviditeten och hela amningsperioden. Främjar en harmoniskamningsrelation och är helt ekologisk då ju bebisen dricker det genom mjölken! Teet innehåller olika örter som är kända för att få igång mjölkbildning och utdrivningen av denna. Örterna är aven lungnande och förhindrar gasbildningen för både mamman och bebisen. (Som då minskar risken för Kolik)
  6. Järnsaft - Höjer järnvärdet i blodet, precis som Niferex som dom flesta gravida kvinnor behöver ta förr eller senare i graviditetens gång. Dock oftast mot slutet. Eftersom jag blev väldig hård i magen av Niferex så bytte jag till den här saften som smakar lite konstig, men man inte alls blir lika hård i magen av. 1 - 1½ Matsked per dag tillsammans med en C-Vitamintablett och lite mat gör det riktigt gott och kroppen tar upp järnet mycket bättre.
  7. En löjlig CD-skiva - som är så kass så jag vill gråta! Berättaren säger fel och stammar ofta, men musiken är bra :)

 

 

  • Baby Care Set
  1. Zinksalvan är för irriterade och blöta rumpor :p
  2. Body Cream för torr och irriterad hud
  3. Body Oil för torr och känslig hud. Massage med olja är iofs inte helt fel då det stimulerar blodcirkulationen och kan vara avslappnande efter ett behagligt BabyBad före läggdags.
Jag är inte mycket för att smörja och kleta på små bebisernas hud eftersom den är väldig känslig och måste lära sig att ta hand om sig själv först! Allt den behöver får den via mjölken (om jag livnär mig rätt!) Därför är det aldrig lika bra för barn att få mjölkersättning då dom inte får tillräckligt med det dom behöver under den första viktiga tiden. Det rekommenderas alltid alla att amma i alla fall dom första dagarna eftersom den mjölken är mest näringsrik och fetast. Det säger sig själv att man inte kan producera alla viktiga ämnen, som finns i modersmjölken, i en fabrik i pulverform/ eller flytande..
Börjar man smörja med massa saker från första början så lär sig inte huden att återfukta sig själv och det är som att montera fast fungerande ben på en nyfödd. Låt den lära sig i sin egen takt!
I alla fall så har jag köpt den här BARA för att jag bara ville köpa något till fisen ;) hehe. Sedan så vet jag hur mycket problem jag själv har/ har haft med min hud och exem så det kan vara bra att  INTE kleta alls. Men det är bra att ha något till hands när den är äldre om det verkligen skulle behövas någon gång så behöver man inte iväg sedan bara för att köpa salva utan har det hemma i väskan. :) Men jag hoppas verkligen att lillen inte fått min känsliga, torra hy!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0