Vecka 34

Att vara gravid



Lilla Sanja vet inte om det bara är inbildning, eller om mina tår har svällt upp till det tredubbla.... Men nått är det som syns iaf. Jag känner inget däremot. Det var ju helt tvärt om förra veckan där jag kände mig svullen men inte var det.. Jaja, det kommer väl till slut ändå ;) Om inte annat har jag fått tjocka trötta ben iaf eftersom jag har svårt att få på mig mina fiina stövlar.. Tråkigt eftersom jag tycker att det inte är särskillt svårt att gå i högklackat, vilket jag trodde att det skulle vara.. Jaja
Nu i vecka 34 är det dax att besöka BM igen och mäta och väga och gud vet vad..  Onsdag gäller det, och även föräldragrupp igen :D   tror jag har gått upp ett kilo ungefär sen förra gången.. Har ju vart och göttat mig i norge en hel helg med J och så har det vart Mârten i Arvika och allt detta :p men det spörs :) Det går fortare än fortast med veckorna nu, ändå så känns det drygt att vänta i 6(!) veckor till :p Men den som väntar på nått gott... ;) Nu är ju allting klart förutom lite smått som J hade fått uppgift att fixa men det får väl bli jag själv ändå.. TYPISKT, menmen.. MÄN!! jaja :p Jag känner mig inte speciellt gravid om man får säga så. Kroppen är tung och benen tjockare som sagt. Ryggen värkar ibland och nätterna är jag mest vaken. Men det är absolut inte så att jag känner att Pjjuhh.. kom ut nu jag är så trött!! Nej, det är sååå mysigt och skönt att ha fisen där inne och det kan den gärna få göra i många månader till - MEN Å andra sidan vill man ju ha den här och se hur den ser ut så fort det bara är möjligt ;) Och sist men inte minst Vill jag veta vad Du är!!! VEM Du är och vad du ska få heta, min lilla skatt <3
Nå, nog från mej då så får vi fortsätta med lite fakta om oss :)



Barnet

Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. Barnet vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas. Jag undrar verkligen vad den håller på med där inne ibland!! Det känns som om den kommer upp igenom halsen vissa gånger och trycker uppåt, hehe :p Och inatt stog det Boxningspass på schemat ;)

Vikt 2 350 gram

Längd 43 cm

Mamma

Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess. Jag kommer så väl ihåg när magen var platt och man sedan kunde se hur livmodern putade upp en pytte liten bit! Gud så spännande det var och jag saknar den tiden!

Slidväggarna blir tjockare under graviditeten. Flytningarna kan bli allt mer rikliga. I slutet av graviditeten kan det vara svårt att skilja på vanliga flytningar och svagt sipprande fostervatten. Prata med din barnmorska om du känner dig osäker.

Vecka 15+4

 

v 33+1


Pappa John

Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men kanske kan det vara dags att läsa på lite om livet efter förlossningen. Du kan också läsa på vårt tema Barn och föräldrar eller känns det för overkligt? Du som har barn sedan tidigare kanske har glömt en del om den första tiden med bebisen.

J var ju helt underbar igår när vi var uppe i lillens rum och jag sorterade lite tvätt: Den ongen är inte ens född och har mer kläder än mig!! Det är faktiskt sant för han har inte många kläder alls :p men Sanningen är att jag har ca 3 - 4 plagg i varje storlek 50 - 68 och det är väl det som är.. allt som allt 5 par strumpor och 2 mössor.. Lägger man ihop det i en hög är det mycket, men med tanke på att den inte har på sig allt på en och samma gång och sedan växer ur det lika fort så blir det lätt omt om kläder till slut! Men det ska han få se själv sedan ;)

 

/SanjaLilli



Kommentarer
Linnea

Vilken underbar bild! (den från bastun eller något sånt..) Många kramar

2010-10-12 @ 09:47:40
URL: http://ninnej.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0