Gravid vecka 36



Nu har Sanja gått in i vecka 36 och det är lika underbart varje söndag då man är ett steg närmare målet! :) Sammandragningarna håller i sig som dom gjort tidigare, men inget regelbundet än. Jag har fått fruktansvärt ont i underlivet/ mellangården, låren och ryggen!! Det känns som otrolig stark träningsverk och gör att jag har lite svårt att gå och sitta som "en vanlig människa" hehe. Man går alltid lite bredbent (känns det som) som om man hade satt en plugg mellan låren. Bäckenet har helt enkelt öppnat sig på nått konstigt vis och det känns obehangligt. Men har väl ett syfte ;) Ont gör det.


Lilla Bebisen

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

Sanja

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

 

Mina fossinger har svällt upp ordentligt NU så skorna klämmer lite här och där. Bristningarna är jag jätte deppig för också!! :( Men det ska det ju vara värt säger dom som vet.. ÄN så vet jag ju inte så det återstår att se. Men man är ju inte mindre värd bara för att man brister här och där, hehe :p


Pappa John

Du har väl läst artikeln om Pappans/partnerns roll vid förlossningen.

 

♥ Jag undrar hur man vet ATT det verkligen sätter igång NU!!?? Jag vaknar ofta på nätterna och har ont av förvärkar, men nu har smärtorna ändrat karaktär och det gör mer ont som mensverk än vad det gjort tidigare.. Också känner jag att jag inte blir lika andfådd som tidigare vid sammandragningarna.. How Do I Know?? Vi får vänta och se :) Ont gör det som sagt.. hmm.. :/

Sätter in bilder på magen senare idag :)

/SanjaLilli

 



Kommentarer
Karolina

Du kommer att känna skillnad när det är allvar... var så säker. Då är det en helt annan känsla men att du har en molande värk neråt är förberedelser för vad som komma skall.. Håller tummarna att du går några dagar till, min sista var född 36+4 och det blev en hel vecka på avdelning med solning och första dygnet på biva med extra syre och värme. Det är inget jag rekommenderar så lyssna på kroppen och ta det lugnt. Vila så du har krafter när du behöver dom som mest. Kram o lycka till/ Karolina

2010-10-24 @ 18:18:28
Sanja

Vi har fått massa info om förtidigt födda barn sist vi var inne, då dom ju trodde att dom inte kunde stoppa mig, men det lyckades dom ju med ändå som tur var :)

Jag hoppas att jag fattar vinken bara när det då är dax :p kan ju lätt bli förvirrad då jag har åkt in och ut på förlossningen som en JOJJO sedan vecka 24..

hihi

2010-10-24 @ 19:32:37
URL: http://sanjalilli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0