Gravid vecka 28

Att vara gravid


 


 

Idag går vi in i vecka 28! Fort har tiden gått och fortare kommer den att gå - bara 90 dagar kvar!

Det är drygt 13 veckor kvar nu tills den ska komma och vi lääängtar! :)  Fisen hjar hittat någorlunda raken / sova rutiner och det känns skönt. Som den är nu (livlig eller lugn, somnig eller pigg på dagarna/nätterna) så kommer den ju antagligen att vara sedan som bebis, person. Och som den är nu så gillar jag min lilla fis riktigt grymt mycket! Den sover långa stunder på natten och är vaken morgon (någon gång mellan 4 - 7) , middag och kväll. (senast 11.30 slocknar den), är pigg och glad när jag är det, dansar när musiken är på (sprattlar runt iaf) och tröstar mig när jag är ledsen :) Det är känslor jag har. Vi kommunicerar så fint med varandra så det är helt gudomligt <3
Har börjat att skruva ihop lite hyllor och sådant till rummet den skall få. Putsa fönster, kanske lägger jag någon färgklick på listerna här och där, men annars så är det bara att ställa in möblerna på rätt plats nu :)
Vi har även allt det andra fixat rätt så smidigt nu så egentligen kan den ju få komma precis när som helst :) Gött å ha allting klart nu och att BARA kunna fokusera på det som är  här och nu! Tyvärr så är ju ändå alltid djuren kvar på gården och dom kommer vi inte kunna göra oss av med förrän i MITTEN AV NOVEMBER har vi fått reda på.. Så det är bara att bita ihop och köra på!! P andra sidan så går ju tiden mycket fortare när man har någonting att göra ;) Förberedelserna för mitt lilla företag är i full gång och till våren smäller det! SUPRISE ;D


Fakta:

Barnet

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Den har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna. Din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt!

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Vikt 1 200 gram.


Mamma

Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. - har dom gjort sedan v 20 - Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. - 3-4 kilo bara - En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern. - jag har fått en otrolig positiv och glad inställning till det mesta! Men mår inte riktigt som jag vill ändå -

Pappa John

Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.

 

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 29 är det dags att besöka barnmorskan igen. Om du tycker besöken varit glesa hittills kommer de att ske oftare nu. - Ska dit om 2 dagar -

Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern och barnet växer. Med ett speciellt måttband mäter hon avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Sedan skrivs värdet in på en kurva för att följa utvecklingen. - som jag inte följt hittills.. min är större än genomsnittet.. -

Barnmorskan kontrollerar också ditt blodtryck och ibland tar hon ett extra urinprov, blodvärde och/eller blodsocker. Din partner är såklart alltid välkommen att följa med. Säkert får ni lyssna på barnets hjärta genom en ultraljudsförstärkare. - Jah! John följer ALLTID med! <3

Om din blodgrupp är Rh-negativ har du säkert fått reda på om ditt barn är Rh-negativt eller positivt. Bär du på ett Rh-positivt barn blir du nu erbjuden en spruta med Anti-D för att förebygga immunisering. Bär du på ett Rh-negativt barn föreligger det ingen risk för immunisering och någon förebyggande behandling eller ytterligare provtagning under graviditeten behövs inte. - Allt OK för oss här då ;)

 

Viktkurvan:


/ Sanja



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

home is where your heart is

Träningsblogg!

RSS 2.0